söndag 10 juni 2012

Fock: Skotpunkt 6-8
Stor: Uthal 5- max Skotpunkt Lovart-Mitt

Förberedelser:
Vi kommer ut i tid och hittar trim och manövrarna går bra. Kort linje och många båtar gör att enda läget är för styrbord uppe vid pricken.

Inför starten
Trångt och rörigt
Foto: Peter Jocic

Start & 1:a kryss Vi ligger bra till men lite tidiga och nära lovartsflaggan. För att undvika att bli tryckta över linjen faller vi ned mot en X-99 men det skulle vi inte gjort... Strömmen gör att vi inte når lovartsmärket och en X-40 kommer indundrandes i luckan mellan oss och märket :-( Då vi går för styrbord har vi kontroll på de i lä och kan välja när vi skall slå för piren, vi hittar luckor mellan båtarna och rundar som nr 4. Före oss är bara X-40, First 40.7 & Farr 30 :-)

1: a läns
Kort läns där vi går ut i strömmen för att sedan gippa in och runda. Bra manövrar.

Övriga i vårt startfält, vi har rundat och är ute ur bild.

2: a kryss
Blir en sträckbog över till Danmark. Vi tar in på 40-fotarna och Farren och allt känns bra. Övriga fältet ligger redan långt efter :-)

2:a läns blir en halvvindsbog
Vi hänger på de stora båtarna men har svårt att komma förbi Farren...
Trots att vi sagt att vi inte skall bråka med andra båtar så följs vi och Farren in mot land. Där tappade vi 2:a platsen i vår klass...
Vi går fort mot märket men 100-200 meter längre ut går de ännu fortare. Mer vind och ev mer ström gör att X-119, First 35 och en X-99 går om innan rundningen.

Farr 30
Var aldrig långt ifrån oss...

3: e läns
Äntligen får vi hissa gennaker! Sättning, gippar och nedtagning gick bra och vi drygar ut avståndet bakåt till övriga 33-36-fotare som hade blivit väl lite nära efter fadäsen vid Danmark...

3:e kryss
Här går vi bra, vi ligger kvar länge i strömlä innan vi går över sundet. Vi tar även ett bra vrid och har bra fart/höjd mot First 35 som ligger före. Vinden vrider emot men vi är för nära höger laylane för att slå utan går upp till vänster laylane och rundar. Nu har vi och First 35:an ryckt men X-119 är inget att göra åt.

X-119 Carmen
Överlägsen vinnare

4: e läns
Nu är det tryck i byarna men inte mer än vi kan hantera. Vi loggar stadiga 10 knop med topp på 11,57 knop:-)
Gipp och nedtagning går bra men 140m2 är mycket att samla in i hårdvind ;-)

4:e kryss som blir sträckbog
Vi seglar om en 40.7 och tar in på First 35 och Farren som gick om på kryssen. Vi seglar dåligt sista halvan där vi halkar ned efter Farren men vill inte slå ut i sundet vilket vi kanske skulle gjort? Till sist slår vi ut men då har First 35:an runnit iväg igen. Vi har även förberett den lilla gennakern ifall nästa ben skulle bli brant.

Ingrid af Råå
På väg mot rundning i Norra Hamnen

5:e läns
Vi sätter lilla gennakern och behåller focken uppe. Först känns det som ett misstag men sedan vrider det emot och blir brant. Vi möter tom en båt för spinnaker men strax före mötet får vi deras vind och får ta ned snabbt. Tack vare lilla gennakern och focken samt ett bra besättningsarbete har vi kontakt med Farren & 35:an igen.

HP1030 HalvÄlva
Hade det tufft och halkade efter

5:e kryss som bli brant halvvind
Vi knyter om gennaker för att kunna hissa om det vrider med. 35:an hissar men vi har nu gått om Farren och kan inte hissa då de ligger precis i lä. De förbereder själva sättning och lovar upp så vi kan sätta. En tuff brant bog med bra fart men vi får ett motvind och får snabbt ta ned. Focken hade vi uppe så vi ryckte ifrån Farren och kom ikapp 35:an som strular vid nedtagningen. Nu går vi och 35:an parallellt, vi längre ut med bättre vinkel och de längre in med mindre ström. De drar det längsta strået och hinner först över linjen.

First 36.7 & First 35
36.7 såg vi aldrig men 35:an såg vi allt för mycket
Foto: Peter Jocic

Sammanfattningsvis så gör vi ett bra race.
Vi har bra fart och höjd och hänger med de bästa båtarna. Att vi inte kan matcha en X-119 med så många sträckbogar är helt OK. Vi slog nog mindre än 10 gånger och gjorde inte mer än 5 gippar på hela recet.
Vi kommer 4 av 10, 1:an är överlägsen, 2-4 är inom 2 minuter på 6,5 timmar, 5-10 kommer en bit efter. Räknar vi in DH-klassen så kom vi (nog?) 5:a av 15.
Manövrarna går också bra, lite strul vid någon sättning med det reder vi snabbt ut. Vi kan även hantera båten i byarna och får mer speed istället för att vräkas ned.  Vi har även en högra lägstafart och trygghet i vår segling. Vi ligger i topp av 33-36-fotarna och blir endast slagen av First 35 och X-99 på korrigerad tid. Hade vi inte gått för nära Danmark så hade det sett annorlunda ut...